Tips om voordelig en gezond te eten!

Gezond eten is iets dat veel mensen belangrijk vinden. Toch heeft gezond eten het etiket op zich dat het nogal duur is. Natuurlijk is wat patat in de frituurpan gooien goedkoper als een hele maaltijd bereiden, maar gezond eten hoeft echt helemaal niet duur te zijn! Met deze tips leert u hoe u gezond en goedkoop eet!

1. Let op de aanbiedingen en maak een lijstje

Iedere week vallen er weer folders op de mat en de meeste mensen gooien deze meteen weer weg. Zonde! De meeste supermarkten hebben iedere week scherpe aanbiedingen. In de meeste dorpen en steden zitten er ook nog veel supermarkten bij elkaar. Maak een lijstje met wat je bij welke supermarkt koopt en neem een keer per week een uurtje de tijd om deze spullen ook te halen. Door al je andere vaste boodschappen ook op het lijstje te zetten kom je niet in de verleiding om ook andere (ongezonde) producten te kopen. Ook een aanrader bij de supermarkt zijn ingevroren groenten en fruit. Net zo lekker en prima voor bijvoorbeeld een smoothie of door de yoghurt.

2. Ga naar de markt

Het is niet alleen heel slim voor je portemonnee, maar ook nog eens heel gezellig om naar de markt te gaan! Vooral dingen als noten, zaden en pitten zijn vaak erg goedkoop te halen op de markt. Het groente en fruit van de markt bederft vaak wel ietsje sneller als bij de supermarkt. Tip: als je aan het einde van de dag naar de markt gaat, kan je vaak goedkoop fruit scoren. Dit kan je dan mooi weer gebruiken om bijvoorbeeld een lekkere smoothie van te maken.

3. Bedenk alvast voor de hele week wat je eet

Er is namelijk niets mis met een beetje vooruitdenken. Zeker in het kader van een boodschappenlijstje maken is dit erg handig. Je weet op deze manier ook zeker dat je genoeg eten in huis hebt gehaald, en niet op donderdagavond erachter komt dat je toch te weinig groenten in huis hebt. Zo raak je ook niet in de verleiding om eten te bestellen (ah joh, het is bijna weekend en de supermarkt is zo ver).

4. Avondeten als lunch!

In vrijwel alle landen behalve Nederland eten ze tijdens de lunch warm. Dit omdat dit erg voedzaam en gezond is. Neem een keer iets anders als een boterham mee! Je kunt bijvoorbeeld je avondeten van de vorige avond zoals couscous of pasta prima meenemen naar je werk. Zeker wanneer je een magnetron tot je beschikking hebt is dit ideaal. Je raakt zo ook minder in de verleiding om tussendoor te snacken, omdat je zo’n volwaardige lunch hebt gegeten.

5. Eet minder vlees

Er komen steeds meer onderzoeken naar voren die zeggen dat elke dag (veel) vlees eten helemaal niet zo goed voor je is als we altijd dachten. Probeer dus eens een dag geen vlees te eten en eet in plaats daarvan veel peulvruchten. Ze zitten bomvol goede vitamines en zijn niet zo duur.

Leave a Reply

*

captcha *