South Beach Dieet

Het South Beach dieet – ontwikkeld door Arthur Agatston – is erop gericht om minder koolhydraten te consumeren dan we in de westerse wereld gewend zijn. Het maakt onderscheid tussen “goede” en “slechte” koolhydraten en vetten. Door slechte koolhydraten en vetten zo veel mogelijk te mijden verlies je gewicht. Het dieet bestaat uit drie fasen, waarvan de eerste fase het strengst is. Naarmate je vordert wordt het wat makkelijker.

De eerste fase duurt ongeveer twee weken. Tijdens deze eerste twee weken zijn er vrij veel producten die verboden zijn, zoals brood, rijst, aardappelen, pasta en fruit. Tijdens deze twee eerste weken is het zaak te eten tot je verzadigd bent, dus honger lijden is er niet bij. Ook kun je zo nu en dan een tussendoortje nemen. In deze eerste fase gaat het afvallen vrij snel en kun je al gauw een kilo of 5 afvallen.

Tijdens de tweede fase van het South Beach dieet mag je weer een aantal “verboden” producten uit fase één eten, maar alleen voedingsmiddelen die goede koolhydraten bevatten, zoals fruit en volkoren producten. Tijdens deze fase van het dieet val je minder snel af: ongeveer een halve tot een hele kilo per week. De tweede fase is afgelopen als je je streefgewicht hebt bereikt. 

Wanneer je je streefgewicht hebt bereikt kom je in de derde fase van het South Beach dieet. Hier wordt eigenlijk niet meer gesproken van een dieet maar van een leefwijze. Omdat je inmiddels weet wat goed is voor je lichaam en wat niet, weet je ook goed wat je kunt eten. Slecte voedingsmiddelen weet je te herkennen en het is dan ook geen probleem meer om deze te laten liggen. Je blijft op gewicht, maar als je een keer “gezondigd” hebt kun je een paar dagen teruggrijpen op fase één ter compensatie.

Arthur Agatston heeft een aantal boeken geschreven waarin hij het dieet verder uitlegt en waarin vele recepten staan die passen in het South Beach Dieet.

Leave a Reply

*

captcha *