Droog trainen: de beste aanpak!

Veel mensen willen in de zomer een mooi gespierd buikje hebben. Wanneer je de onderhuidse vetlaag weg traint, krijgen je spieren meer definitie. Dit noemen we droog trainen. Het is niets anders dan zo veel mogelijk vet verliezen met zo veel mogelijk behoud van spiermassa. Veel mensen die aan krachttraining doen, willen droog trainen wanneer ze voldoende spiermassa hebben opgebouwd.

Lichaamsbouw
Iedereen heeft een andere lichaamsbouw. Sommige mensen hebben van nature een hoog vetpercentage terwijl anderen van nature een laag vetpercentage hebben. Voor mensen met een laag vetpercentage is het makkelijker om droog te trainen dan voor mensen met een hoog vetpercentage. Daar in tegen is het voor mensen met een hoog vetpercentage makkelijker om spiermassa te trainen dan voor mensen met een laag vetpercentage. Het aankomen in spiermassa wordt ook wel bulken genoemd.

Voeding
Voeding is bij het droog trainen erg belangrijk. Dit komt omdat je wel je vetmassa wilt verliezen maar niet je spiermassa. Wanneer je jezelf gaat uithongeren zal je vetmassa verliezen, maar ook spiermassa. Dit is dus geen goed idee. Tijdens het droog trainen is het belangrijk dat je bijhoudt wat je allemaal eet. Omdat mannen ongeveer 2500 kilocalorieën verbranden per dag en vrouwen 2000, moet je opletten dat je niet boven deze grens komt. Wanneer je boven deze grens komt, zullen de calorieën opgeslagen worden als vet.
Tijdens het droog trainen is er veel motivatie nodig. Zo moet je tijdens het droogtrainen een avondje uit overslaan. Alcohol bevat namelijk veel koolhydraten. Over het algemeen wordt alcohol ’s avonds gedronken. Hierdoor worden deze overtollige koolhydraten opgeslagen als vet. Tijdens het droog trainen mogen er ook geen dranken gedronken worden die suiker bevatten. Vruchtensappen zijn tijdens deze periode dus ook niet toegestaan. Het is gedurende deze periode het beste om alleen water te drinken.

Training
Tijdens het droog trainen is het trainen zelf natuurlijk ook erg belangrijk. Bij krachttraining gaat het om het gewicht dat je kan trainen en hoe vaak je de beweging kan herhalen. Bij droog trainen is dit niet zo belangrijk. Tijdens het bulken heb je, als het goed is, al genoeg spiermassa opgebouwd. Het is tijdens het droogtrainen belangrijk dat de spierconditie wordt opgebouwd. Dit doe je door meer herhalingen te doen met minder gewicht. Hierbij zal je ook cardio oefeningen moeten gaan doen. Wanneer je vet wilt verbranden moet je minimaal 30 minuten bezig zijn met een hartslag die 70% van je maximale hartslag is. Ook zal je tijdens het droog trainen minimaal 3 keer per week aan cardio moeten doen.

Om te kunnen droog trainen moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is het erg belangrijk dat je al bezig bent geweest met de krachttraining voor je begint met het verlagen van je vetpercentage. Verder is het belangrijk dat je weet wat vetten, koolhydraten en eiwitten met en voor je lichaam doen. Wanneer je dit niet goed weet, zal het droog trainen niet goed werken. Wanneer je je voeding namelijk niet goed hebt, zou het kunnen zijn dat je juist veel spiermassa verliest en maar weinig vetmassa. Ook moet je weten of je voldoende spiermassa hebt opgebouwd. Anders is het verstandig om eerst de spiermassa wat verder op te bouwen voor je begint met het droog trainen.

In welke periode moet je beginnen?
In principe maakt het niet zo veel uit wanneer je begint. De meeste mensen willen graag met een droog lichaam over het strand kunnen lopen. Hierdoor zal je dus moeten plannen wanneer je met het droog trainen begint. Gemiddeld duurt het twee tot drie maanden voordat je droog bent. Zorg er voor dat je voor deze maanden al voldoende spiermassa hebt opgebouwd. Het kan handig zijn om een goed schema te hebben waar op je bijhoud hoeveel calorieën je verbrand en hoeveel je er binnen krijgt. Ook is het belangrijk dat je kracht traint, maar dit in combinatie met het verbranden van calorieën.

Een sixpack bouw je in de keuken. Je dieet is veel belangrijker tijdens het droog trainen dan de training zelf. Tijdens het droog trainen is het ook belangrijk dat je veel meer bezig bent met cardio dan met de krachttraining. Let daarom dus goed op wat je eet. Wanneer je dit niet precies weet, zoek dan hulp. Het is jammer als je je getrainde spiermassa kwijt raakt door een verkeerd dieet. In sportscholen kunnen ze je hier mee op weg helpen en vaak kunnen ze zelfs een trainingsschema voor je opstellen. Je hoeft het dus niet alleen te doen, er zijn genoeg mensen die kunnen helpen wanneer je het zelf niet weet. Zo lang je het maar aangeeft.

Veel succes!

Leave a Reply

*

captcha *